0 | | | БАГА НАСНЫ ХҮҮХДИЙН БОЛОВСРОЛ (ISCED 0) | Бага насны хүүхдийн боловсрол нь нэгдмэл apгa зүйн тусламжтайгаар хүүхдийн танин мэдэхүй, бие бялдар, нийгэм, сэтгэлгээний хөгжлийг дэмжих, бага насны хүүхдийг гэр бүлийн хүрээнээс гадуур зохион байгуулагдсан заах үйлтэй танилцуулахад чиглэгдэнэ. Энэ төвшинд бага насны хүүхдийн сургууль, нийгмийн оролцоонд шаардагдах чадваруудыг хөгжүүлэх, академик бэлтгэлд шаардлагатай зарим чадваруудыг дэмжиж, хүүхдийг бага боловсролд элсэхэд нь бэлтгэх зорилготой юм. Олон улсад харьцуулагдах нөхцөлийг хангахын тулд энэ төвшний боловсролын хөтөлбөр нь өдөрт 2-ooc багагүй цаг, жилд 100 өдөр боловсролын үйл ажиллагаа явуулахаар байх ёстой. | |
0 | 01 | | Бага насны хүүхдийн хөгжил | Бага насны хүүхдийн хөгжилд хэл ярианы баялагтай болох, хэлний мэдлэгээр өөрийгөө илэрхийлэх, бусадтай харилцаа үүсгэх, идэвхтэй тоглох бололцоогоор хангах, хүүхдийн хэл яриа, хөдөлгөөний чадварыг дэмжихүйц хөтөлбөрийг хамруулна.
Зөвхөн хүүхэд acpax (xapaa хяналт тавих, сувилах ба эрүүл мэндийн сувилгаа acapгaa) үйлчилгээ үзүүлдэг хөтөлбөрийг энд оруулахгүй. | |
0 | 02 | | Сургуулийн өмнөх боловсрол | Ye тэнгийнхэн, багш нартайгаа харилцах замаар хүүхэд хэл ярианы болон нийгмийн чадвараа дээшлүүлэн, логик болон учир шалтгааны чадвараа хөгжүүлж, бодох үйл явцын тусламжтай ярьж эхлэх, түүнчлэн цагаан толгой, тоо бодлогын ойлголтуудтай танилцаж, хүрээлэн буй opчнoo танин мэдэх, хөдөлгөөн (бие бялдрын дасгал, хөдөлгөөн шаардсан тоглоом болон бусад үйл ажиллагаа), тоглоомонд суурилсан үйл ажиллагаагаар дамжуулан үе тэнгийнхэнтэйгээ харилцахад дэмжлэг үзүүлэх, хүүхдийн yp чадвар, бие даасан байдал, сургуулийн бэлтгэлийг хангах, сургуулийн өмнөх боловсрол эзэмшүүлэх хөтөлбөрийг энд хамруулна.
Зорилготой боловч "хөтөлбөр” хэлбэрээр зохион байгуулагдаагүй эцэг эх, хамаатан, найз нөхдөөсөө суралцах чөлөөт сургалт, гэр бүлд суурилсан үйл ажиллагаaг энэ төвшинд оруулахгүй. | |
1 | | | БАГА БОЛОВСРОЛ (ISCED 1) | Эх хэлээрээ зөв ярьж, бодол санаагаа ойлгомжтой илэрхийлэх, уншиж, бичиж, тоо бодож cypax, түүнийг амьдрал ахуйдаа хэрэглэх, хүрээлэн байгаа орчны үзэгдэл, юмсын талаар зохих шатны мэдлэг эзэмшүүлэх, гoo зүй, хүмүүнлэг, үндэсний ëc заншил, соёлын өв уламжлал, эрүүл ахуйн зохих шатны мэдлэг, чадвар эзэмшүүлэх, өөрийн болон бусдын хөдөлмөрийг хүндэтгэх, үнэнч шударга, хамтач байдлыг эрхэмлэх үзэл төлөвшүүлэх, бие дааж cypax apгa барил эзэмшүүлэхэд чиглэгдэнэ. (Монгол Улсын "Бага, дунд боловсролын тухай" хууль 4.1). | |
1 | 10 | | Бага боловсрол | 1975 он хүртэл ерөнхий боловсролын сургуулийн 4 дүгээр ангийг, 1975-1996 он хүртэлх ерөнхий боловсролын сургуулийн 3 дугаар ангийг, 1997-2004 он хүртэл ерөнхий боловсролын сургуулийн 4 дүгээр ангийг, 2005 оноос хойш ерөнхий боловсролын сургуулийн 5 дугаар ангийг төгсөгч болон бага боловсролын дүйцсэн сургалтын хөтөлбөр /албан бус боловсролын/-өөр бага боловсрол эзэмшсэн иргэнийг бага боловсролтой гэж үзэж энэ төвшинд хамруулна. | |
2 | | | CУУPЬ БОЛОВСРОЛ (ISCED 2) | Эх хэл болон гадаад хэл, математик, мэдээлэл зүй, шинжлэх ухаан, эрх зүйн зохих шатны мэдлэг, өөрийн авьяас, чадварт тулгуурлан бие даан амьдрахад шаардлагатай чадвар, дадал эзэмшүүлэх, гoo зүй, ëc суртахууны соёлтой, эрүүл чийрэг, иргэний үүргээ ухамсарласан, үнэнч шударга, хамтач, энэрэнгүй, эх оронч, хууль ёсыг дээдлэн сахидаг, үндэсний болон хүн төрөлхтний дэвшилт ëc заншил, соёлын үнэт зүйлсийг хүндлэн хайрладаг болгон төлөвшүүлэх, эрүүл аж төрөх ëc, гэр бүлийн амьдралын анхан шатны ойлголт, соёлын төсөөлөл эзэмшүүлэх, бие даан бүтээлчээр суралцах apгa барилыг төлөвшүүлэхэд чиглэгдэнэ. (Монгол Улсын "Бага, дунд боловсролын тухай” хууль 5.1). | |
2 | 20 | | Суурь боловсрол | 1975 он хүртэл ерөнхий боловсролын сургуулийн 7 дугаар ангийг, 1975-2004 он хүртэл ерөнхий боловсролын сургуулийн 8 дугаар ангийг, 2005 оноос ерөнхий боловсролын сургуулийн 9 дүгээр ангийг өдөр, орой, эчнээ хэлбэр болон албан бyc боловсролын дүйцсэн сургалтын хөтөлбөрөөр суралцаж, суурь боловсролын гэрчилгээтэй иргэнийг суурь боловсролтой гэж үзэж энэ төвшинд хамруулна.
Ерөнхий боловсролын ердийн, төрөлжсөн, гүнзгийрүүлсэн, тусгай, олон улсын хөтөлбөрийн сургалттай сургуулийн суурь боловсролын төвшний сургалтын хөтөлбөр хамаарна. | |
3 | | | БҮРЭН ДУНД БОЛОВСРОЛ (ISCED 3) | Эх хэлээрээ утга төгөлдөр найруулж бичих, ярих чадвар, гадаад хэлний зохих мэдлэг эзэмшүүлэх, байгаль, нийгэм, хүмүүнлэг, математик, мэдээлэл зүйн шинжлэх ухааны үндсийг эзэмшүүлэх, мэргэжлийн чиг баримжаа олгож бие даан амьдарч, хөдөлмөрлөх, үргэлжлүүлэн суралцахад бэлтгэх, бие бялдраа хөгжүүлж, эрүүл аж төрөх ёсыг сахих, гэр бүлийн болон амьдрал ахуйгаа хөтлөх apгa барилд cypгax, эх оронч, хууль ёсыг дээдлэх үзэл төлөвшүүлэхэд чиглэгдэнэ (Монгол Улсын “Бага, дунд боловсролын тухай" хууль 6.1). | |
3 | 30 | | Бүрэн дунд боловсрол | 2006 он хүртэл ерөнхий боловсролын сургуулийн 10-р ангийг, 2006-2014 оныг дуустал ерөнхий боловсролын сургуулийн 11 дүгээр ангийг, 2015 оноос ерөнхий боловсролын сургуулийн 12 дугаар ангийг өдөр, орой, эчнээ хэлбэр болон албан бус боловсролын сургалтын дүйцсэн хөтөлбөрөөр, мэргэжлийн боловсрол эзэмшүүлэх сургалтын байгууллагын бүрэн дунд боловсрол олгох сургалтад хамрагдаж бүрэн дунд боловсролын үнэмлэхтэй төгссөн иргэнийг бүрэн дунд боловсролтой гэж үзэж энэ төвшинд хамруулна.
Ерөнхий боловсролын ердийн, төрөлжсөн, гүнзгийрүүлсэн, тусгай, олон улсын хөтөлбөрийн сургалттай сургууль болон албан бyc сургалтын дүйцсэн хөтөлбөрөөр бүрэн дунд боловсрол эзэмшүүлэх сургалтын хөтөлбөр хамаарна. | |
4 | | | МЭРГЭЖЛИЙН БОЛОВСРОЛ (ISCED 4) | Тодорхой мэргэжлийн үйл ажиллагааг гүйцэтгэх хэрэгцээнд нийцүүлж зохион байгуулалттай сургалтaap эзэмшүүлсэн мэргэжлийн мэдлэг, yp чадвар, хөдөлмөрийн болон харилцааны соёлын төлөвшилтийг мэргэжлийн боловсрол" (Монгол Улсын Мэргэжлийн боловсрол, сургалтын тухай" хууль 4.1.2); техник, технологийн үйл ажиллагааг гүйцэтгэх, удирдах хэрэгцээнд нийцүүлж зохион байгуулалттай сургалтаар эзэмшүүлсэн үйлдвэрлэл, техник, технологийн мэргэжлийн мэдлэг, yp чадвар, хөдөлмөрийн болон харилцааны соёлын төлөвшилтийг "техникийн боловсрол" (Монгол Улсын “Мэргэжлийн боловсрол, сургалтын тухай" хууль 4. 1. 3); тодорхой ажил, хөдөлмөр эрхлэхэд шаардагдах мэргэжлийн yp чадвар олгох, дээшлүүлэх, давтан cypгax, дадлагажуулах, хөдөлмөрийн болон харилцааны соёл төлөвшүүлэх, аж ахуй эрхлэх мэдлэг олгох үйл ажиллагааг "мэргэжлийн сургалт" (Монгол Улсын "Мэргэжлийн боловсрол, сургалтын тухай" хууль 4.1.4) гэж тодорхойлогдсон сургалтын хөтөлбөрийг | |
4 | 40 | | Мэргэжлийн болон техникийн боловсрол, сургалт | Иргэний авьяас, сонирхол, хөдөлмөр эрхлэх хэрэгцээнд тулгуурлан боловсролын үндсэн зарчим, олон улсын нийтлэг жишиг, хандлагад нийцүүлэн мэргэжлийн yp чадвар, боловсрол эзэмшүүлэх, мэргэжлийг дээшлүүлэх, хөдөлмөр эрхлэх тодорхой төвшний ур чадварыг эзэмшүүлэх, хөдөлмөрийн болон харилцааны соёл төлөвшүүлэх (Монгол Улсын “Мэргэжлийн боловсрол, сургалтын тухай" хууль 5.1) зорилго бүхий мэргэжлийн сургалт үйлдвэрлэлийн төв, политехникийн коллеж, дээд сургууль, коллежийн мэргэжлийн боловсролын хөтөлбөр мэргэжлийн чадамж эзэмшсэнийг илтгэх диплом, мэргэжлийн үнэмлэх, чадамжийн гэрчилгээ олгодог богино хугацааны сургалтын хөтөлбөрийг хамруулна.
| |
4 | 40 | 401 | Мэргэжлийн боловсрол | Мэргэжлийн боловсролын сургалтын агуулга нь суралцагчид ажил, мэргэжлийн үндэсний ангиллаар тодорхойлсон мэргэжлийн үйл ажиллагаа эрхлэхэд шаардагдах мэдлэг, чадвар, дадал эзэмшүүлж, хөдөлмөрийн соёл төлөвшүүлэх, аливаа ажил үүргийг бие даан гүйцэтгэх, өөрчлөлтөд зохицон өсөж хөгжих чадварыг эзэмшүүлэх төрийн болон төрийн бус өмчийн бүх мэргэжлийн боловсрол, сургалтын байгууллагын хөтөлбөрийг хамруулна. | |
4 | 40 | 402 | Техникийн боловсрол | Техникийн боловсролын сургалтын агуулга нь суралцагчид технологийн процессыг удирдах, мэргэжлийн үйл ажиллагаа эрхлэхэд шаардагдах мэдлэг, чадвар, дадал эзэмшүүлж, төлөвшүүлэх /1.5, 2, 3 жилийн хугацаатай/, цаашид инженерийн төвшинд дүйцүүлэн суралцах боломжтой сургалтын хөтөлбөрийг хамруулна.
Техникийн боловсролын сургалтын байгууллагын хэв шинж нь политехникийн коллеж байна | |
4 | 40 | 403 | Мэргэжлийн сургалт | 1 жил хүртэл хугацаатай богино хугацааны сургалтаар тодорхой ажил, хөдөлмөр эрхлэхэд шаардагдах мэргэжлийн yp чадвар олгох, дээшлүүлэх, давтан cypгax, дадлагажуулах, хөдөлмөрийн болон харилцааны соёл төлөвшүүлэх, аж ахуй эрхлэх мэдлэг олгох албан болон албан бус сургалтын хөтөлбөрийг хамруулна (Монгол Улсын "Мэргэжлийн боловсрол, сургалтын тухай хууль 4.1.4). | |
5 | | | ДИПЛОМЫН БОЛОВСРОЛ (ISCED 5) | Дипломын боловсролд суралцагчид туршлагад суурилсан нарийвчилсан мэргэжил олгож, хөдөлмөрийн зах зээлд ажиллах мэдлэг, чадвар, дадал эзэмшүүлэхэд чиглэгдсэн түргэвчилсэн дээд боловсролыг хамруулна. | |
5 | 50 | | Дипломын боловсрол | Дипломын боловсролын сургалтын агуулга нь онолын хувийн жин харьцангуй бага, хөдөлмөр эрхлэлтэд бэлтгэх тал нь давамгайлсан, цаашид бакалаврын боловсрол эзэмшихээр шилжин суралцах бололцоог хангасан, дээд боловсрол эзэмшүүлэх, 90 багц цагаас доошгүй агуулга судалсан (Монгол Улсын "Дээд боловсролын тухай" хууль 8.7) сургалтын хөтөлбөрийг хамруулна. Мөн дээд боловсролын бусад төвшинд элсэн суралцах боломжийг олгоно. | |
6 | | | БАКАЛАВР БОЛОН ТҮҮНТЭЙ АДИЛТГАХ БОЛОВСРОЛ (ISCED 6) | Бакалаврын боловсрол нь суралцагчид шинжлэх ухаан, технологи, нийгэм- хүмүүнлэгийн тодорхой чиглэлээр сургалт, эрдэм шинжилгээ, үйлдвэрлэл, үйлчилгээний хүрээнд мэргэжлийн өндөр төвшинд ажиллах, судалгаа шинжилгээний ажил гүйцэтгэх, бие хүн өөрийгөө нээж хөгжүүлэх мэдлэг, чадвар, дадал эзэмшүүлж, соёл төлөвшүүлэхэд чиглэгдэнэ (Монгол Улсын "Дээд боловсролын тухай" хууль 3.1) | |
6 | 60 | | Бакалавр болон түүнтэй адилтгах боловсрол | Дээд боловсролын бакалаврын зэрэг олгох сургалт, өмнөх төвшний сургалтын багц цагийг оролцуулан 120 багц цагаас доошгүй агуулга судалсан (Монгол Улсын "Дээд боловсролын тухай" хууль 8.7) сургалтын хөтөлбөрийг хамруулна. 1993 оноос өмнө дотоод, гадаадын дээд боловсролын сургалтын байгууллагын 4 жилийн хугацаанд эзэмшүүлсэн дээд боловсрол олгох хөтөлбөр хамаарна. | |
7 | | | МАГИСТР БОЛОН ТҮҮНТЭЙ АДИЛТГАХ БОЛОВСРОЛ (ISCED 7) | Магистрын боловсрол нь суралцагчид тодорхой салбарт онолын болон хэрэглээний сэдвүүдээр гүнзгийрүүлсэн мэдлэг эзэмшиж, дүн шинжилгээ, үнэлгээ хийх, асуудлыг бие даасан, цогц байдлаар шийдвэрлэх чадварыг олгоход чиглэгдэнэ. | |
7 | 70 | | Магистр болон түүнтэй адилтгах боловсрол | Дээд боловсролын магистрын зэрэг олгох сургалт, өмнөх төвшний сургалтын багц цагийг оролцуулан 150 багц цагаас доошгүй агуулга судалсан (Монгол Улсын "Дээд боловсролын тухай" хууль 8.7) сургалтын хөтөлбөрийг хамруулна. 1993 оноос өмнө дотоод, гадаадын сургалтын байгууллагын 5-аac доошгүй жилийн хугацаанд эзэмшүүлсэн дээд боловсролын диплом олгох хөтөлбөр хамаарна. | |
8 | | | ДОКТОР БОЛОН ТҮҮНТЭЙ АДИЛТГАХ БОЛОВСРОЛ (ISCED 8) | Докторын боловсрол нь тодорхой чиглэлээр их, дээд сургуулийн төвшинд багшлах, эсвэл тодорхой мэргэжлээр ажиллах нөхцөлийг хангасан хүмүүс докторын диссертац хэлбэрээр бие даасан судалгаа хийж, түүнийгээ амжилттай хамгаалж төгсөхөд чиглэгдэнэ. | |
8 | 80 | | Доктор болон түүнтэй адилтгах боловсрол | Дээд боловсролын докторын зэрэг олгох сургалт, өмнөх төвшний сургалтын багц цагийг оролцуулан 210 багц цагаас доошгүй агуулга судалсан (Монгол Улсын "Дээд боловсролын тухай" хууль 8.7) сургалтын хөтөлбөрийг хамруулна. | |